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burghardtbrigitte An meiner Tätigkeit als freiberufliche Heilmasseurin schätze ich besonders das individuelle arbeiten Weiters ist ein eigenes Handtuch/Badetuch mitzubringen!

Auf Grund der derzeitigen COVID-19 Bestimmungen für Gesundheitsberufe gilt die 3G Regel! Terminabsagen spätestens 24 std vorher - für spätere Absagen wird ein Ausfallhonorar berechnet!

Hab bei den Vorträgen von M.APP.SC Stefan Podar, Dr. James O'Brien und Dr.Med. Jürgen Herfert die Lauscher gespitzt und ...
07/11/2024

Hab bei den Vorträgen von M.APP.SC Stefan Podar, Dr. James O'Brien und Dr.Med. Jürgen Herfert die Lauscher gespitzt und eines festgestellt - ein Mix aus gezielten Übungen und manueller Therapie ist der Schlüssel zum Erfolg! Der größte Fehler ist jedoch zu früh wieder ins Training einzusteigen, da das die größte Gefahr für erneute Verletzungen birgt. 🌻🏟⚽️

✨️ Hallöchen meine Lieben ✨️Deine Partnerin/ Dein Partner klagt über Rückenschmerzen? Deine Mama hat Probleme mit der Sc...
24/09/2024

✨️ Hallöchen meine Lieben ✨️

Deine Partnerin/ Dein Partner klagt über Rückenschmerzen? Deine Mama hat Probleme mit der Schulter? Oder stehst sogar DU unter Stress und willst einfach mal entspannen? Dann schicke mir JETZT gerne eine DM mit DEINEM Anliegen & wir finden gerne eine passenden Termin dafür 🤗

Ich freue mich auf Dich & Deinen Besuch 🌻


🥰

21/04/2023
Die Schmerzmechanismen hinter  Schulterschmerzen mit Beteiligung der Rotatorenmanschette 🦴🦾
08/12/2022

Die Schmerzmechanismen hinter Schulterschmerzen mit Beteiligung der Rotatorenmanschette 🦴🦾

Just published 🔥

The Major Biological Pain Mechanisms behind Rotator cuff‐related Shoulder Pain

👉 Rotator cuff‐related shoulder pain (RCRSP) was proposed to have a complex pain mechanism, but the exact aetiology is still unclear. A recent review summarised the updated research to analyse the traditional concept of shoulder impingement which may not be accurate. Current studies have demonstrated that mechanical factors including a reduction in subacromial space, scapular dyskinesia and different acromial shapes are unlikely directly contributing to RCRSP.

https://www.researchgate.net/publication/362228984_Rotator_Cuff_Related_Shoulder_Pain_An_Update_of_Potential_Pathoaetiological_Factors,

❓ So what is the primary biological pain mechanisms (nociceptive, nociplastic, neuropathic) behind rotator cuff‐related shoulder pain?

Lo et al. conducted a narrative review on current evidence to answer this important question.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/msc.1719

👉 The results

🟥 Among the nociceptive mechanism, current research does not support mechanical irritation as the primary source of RCRSP since the traditional mechanical factors such as decrease in the subacromial distance, scapular dyskinesia and acromial shapes were found to have no correlation with RCRSP.

🟩 In contrast, biochemical changes such as inflammatory molecules in the subacromial bursa, levels of IL‐1 β and IL‐6 in the synovial fluid of the glenohumeral joint and serum levels of VEGF have demonstrated moderate to strong correlations (r = 0.66–0.75). S. picture

🤷 Research on neuropathic and nociplastic mechanisms related to RCRSP is limited and the results are unclear.

👉 Conclusion

📣 Based on the available research literature, the main component of RCRSP may be a biochemical disorder which triggers inflammatory changes at the tissue level and pain, rather than a mechanical overuse injury. The mechanical factors, neuropathic changes and central sensitisation can occur simultaneously as contributing factors to a certain extent. Any of these three aspects may have a greater effect in individual cases of RCRSP.

25/10/2022
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12/10/2022

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Pathophysiology of frozen shoulder 🤷‍♂️🤷🥶🥶

👉 Over the past three decades our understanding of frozen shoulder pathophysiology and theories as to what happens have evolved. Despite this there still has not been any clear breakthrough in understanding why it occurs. Most authors now accept that frozen shoulder is a disease characterised by fibroblast proliferation, activation and matrix remodelling (Figure). https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1758573220965870?journalCode=sela

👉 The resulting lesion being the production of a stiff, contracted, diffuse extracellular matrix (ECM) production with the overproduction of densely packed collagen fibrils.
https://onlinelibrary.wiley.com/.../j.1758-5740.2009.00007.x, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17673588/, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20110457/, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19214689/

👉 More recently it has been suggested that this fibroblast activity represents a pro-resolving phenotype. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30668880/
While previously debated, there is now a relative consensus that this involved immune cell regu-lation, including mast cells, macrophages, T-cells and B-cells. https://onlinelibrary.wiley.com/.../j.1758-5740.2009.00007.x, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17673588/

👉 Many studies have identified evidence of elevated cytokine expression, in particular interleukin (IL)-1b, tumour necrosis factor-a (TNF-a) and IL-6 and to a lesser extent IL-8.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21472067/, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22999851/, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28676856/

👉 Other authors have identified abnormalities of transforming growth factor b (TGF-b), platelet-derived growth factor-b, cyclooxygenase-2 and vascular endothelial growth factor signalling.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22999851/, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9246090/, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16990020/

👉 Matrix metalloproteinases (MMP) dysregulation has been evidenced by many groups and of note a reduction of MMP-1, increased Tissue inhibitors of metalloproteinases (TIMP-1) and altered MMP1:TIMP-1 ratios. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23604641/

👉 Other research has implicated a role for alarmins, neoinnervation and advanced glycation end-product activation. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29190116/, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26776943/

🩻 Structural changes during frozen shoulder (Millar et al. 2022, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36075904/)

👉 a | The healthy capsule is collagenous in structure, composed primarily of dense type I collagen and elastic fibre bundles with limited blood vessels and nerve fibres. The main cell type within this membrane is the fibroblast, which maintains capsule health by producing extracellular matrix (ECM) proteins that provide a supportive yet flexible structure.

👉 b | In frozen shoulder, there is fibrosis and thickening of the connective tissue membrane as well as the adjacent synovial membrane.

👉 c | Fibroproliferation results in an increased number of fibroblasts producing more ECM proteins, resulting in a dense and poorly organized fibrillar structure. These fibrotic changes are accompanied by inflammation, neoangiogenesis and neoinnervation. The consequence is a reduced joint volume and increased stiffness of the capsule, causing restricted movement and pain.

28/08/2022

Rotator cuff muscle imbalance associates with shoulder instability direction 🦾 🦾

👉 Although muscle weakness and/or imbalance of the rotator cuff are thought to contribute to the development of shoulder instability, the association between muscular dysfunction and shoulder instability is not completely understood.

👉 Ishikawa and colleagues assessed the muscle areas of the rotator cuff in 189 preoperative patients diagnosed with anterior, posterior or multidirectional (MDI) shoulder instability. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1058274622006048

Results 📈 📈

👉 Patients with anterior instability showed smaller muscle area of the posterior rotator cuff (infraspinatus, teres minor) as compared with the anterior rotator cuff.

👉 In contrast, patients with posterior instability and MDI have smaller muscle area of the anterior rotator cuff (subscapularis) as compared with the posterior rotator cuff.

📍 Thus, the direction of shoulder instability is associated with specific differences in muscle cross-sectional areas. As this is a cross-sectional study the results cannot tell us, whether the imbalanced muscle areas are the cause or effect of shoulder instability.

📍 From a biomechanical perspective a shift toward an anterior resultant vector (in anterior instability because of a lower infraspinatus-teres minor cross-section area) resp. a shift toward a posterior resultant vector (in posterior instability because of a lower subscapularis cross-section area) could exacerbate instability. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28573972/, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29525201/

➡ Further studies will be required to demonstrate the therapeutic effect of the exercises to improve the muscle area imbalance between the subscapularis and infraspinatus+teres minor in direction-specific shoulder instability.

  ⚽️🤾‍♂️
02/03/2022

⚽️🤾‍♂️



Schmerz oder Verletzung? Warum die Unterscheidung in der Bewegungs- und Sportmedizin wichtig ist!

😩🏃‍♂️⚽️🏀🏈

Schmerz" und "Verletzung" sind keine Synonyme und sollten auch nicht als solche angesehen werden!

1. Schmerzen im Sport können sonst fälschlicherweise als Zeichen einer Verletzung angesehen werden, was die Leistung negativ beeinflussen kann.

2. Wenn man alle Schmerzen als Resultat einer Verletzung betrachtet, dann führt das dazu, dass psychologische und soziale Faktoren für den Return-to-Sport als wenig relevant angesehen werden.

3. Sportlern (und natürlich auch Nichtsportlern), denen man erzählt, Schmerz sei per se Ausdruck einer Verletzung, werden oft strukturell überdiagnostiziert und überbehandelt.

4. Wenn man Schmerz als Resultat einer bislang nicht gefundenen strukturellen Verletzung versteht, dann führt das zu Ängsten, Angstvermeidungsverhalten, Katastrophisieren und Furcht vor einer Wiederverletzung.

Sportbezogene Verletzungen und sportbezogene Schmerzen sind dabei in vielen Fällen nicht dichotom zu verstehen, sondern eher als ein Spektrum, das sowohl Aspekte einer Verletzung (z.B. Zustand nach einer VKB-Ruptur) als auch Aspekte eines aktivitätsabhängigen Schmerzproblems (z.B. patellofemorale Schmerzen) umfassen kann.

Bei SPORTBEZOGENEN VERLETZUNGEN (klinischer Verdacht auf eine Schädigung der körperlichen Strukturen) sollte man bedenken:

• Offensichtliche Anzeichen für eine Gewebeschädigung liegen oft nicht vor (es sei denn, es handelt sich um eine akute Verletzung, z. B. eine Fraktur), und beim ersten Kontakt mit dem Patienten gibt es oft nur begrenzten Zugang zu bildgebenden Verfahren.

• Starke, klinische Indikatoren für eine Verletzung bestehen, wenn Folgendes vorliegt: Objektive körperliche Beeinträchtigung, klarer und relevanter Verletzungsmechanismus, Anzeichen einer Entzündung

• Die Berücksichtigung degenerativer Veränderungen im Zusammenhang mit altersbedingten Veränderungen (bei asymptomatischen Sportlern) ist wichtig

Analog gilt für SPORTBEZOGENE SCHMERZEN (muskuloskelettale Schmerzen, die im Zusammenhang mit sportlichen Aktivitäten zu Behinderungen führen):

• Schmerz ist definiert, als „eine unangenehme sensorische und emotionale Erfahrung, die mit einer tatsächlichen oder potentiellen Gewebeschädigung in Zusammenhang steht oder einer solchen ähnelt“.

• Es ist wichtig zu beachten, dass in klinischer Hinsicht Schmerzen immer von Patienten angegeben werden und dass Schmerzen auch ohne eine eindeutige Verletzung bestehen können.

Quelle: 📕

https://bjsm.bmj.com/content/56/5/299

12/01/2022

wieder mal was gelernt!        😉🌻🌱
21/09/2021

wieder mal was gelernt! 😉🌻🌱

Schröpftherapie für das Schultergelenk
30/08/2021

Schröpftherapie für das Schultergelenk

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