13/04/2026
Bericht vanuit Nederland ( waar wij mee vergaderd hebben )
Na contact met huisartsenpraktijk, in samenwerking met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en interviewer Sophie-Anne Orland, die ons team vorige maand ontmoette tijdens Europese dialoog met personen met een beperking ( Your Europe, Your Say ) kan de EDC kaart dienen als identificatiemiddel om aangepaste zorg te verkrijgen.
Mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) maken vaak gebruik van de huisartsenzorg. Toch wordt een LVB in naar schatting 80% van de gevallen niet direct herkend in de huisartsenpraktijk, terwijl er wel signalen zijn, als je weet waar je op kunt letten.
Huisartsen geven aan dat vroegtijdige herkenning en passende ondersteuning belangrijk zijn om problemen op tijd aan te pakken. Daarom ontwikkelde Landelijk Kenniscentrum LVB / VOBC, met middelen uit de Toekomstagenda zorg en ondersteuning, praktische handvatten. Deze helpen huisartsen en praktijkondersteuners om de zorg en communicatie beter af te stemmen op mensen met een LVB.
Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van eenvoudige en concrete taal, het nemen van de tijd om uit te leggen waarom je iets vraagt, afspraken plannen op duidelijke tijden, zoals 13:00 in plaats van 13:10, en het herhalen en checken van belangrijke informatie.
Door meer oog te hebben voor een LVB wordt passende zorg en ondersteuning beter mogelijk. Ook kan dit de druk op de huisartsenpraktijk verlagen, doordat problemen eerder worden herkend en aangepakt. Zo werken we samen aan toegankelijke en toekomstbestendige zorg, zodat iedereen kan meedoen.
Benieuwd naar meer voorbeelden uit de praktijk?
Bekijk de video’s in de serie https://www.youtube.com/playlist?list=PLVq02MUODjYHFQanu-iBajwuz4Pb7w3JN
Download via Landelijk Kenniscentrum LVB / VOBC de hulpmiddelen voor LVB in de huisartsenpraktijk.
Link : https://kenniscentrumlvb.nl/themas/lvb-in-de-huisartsenpraktijk/
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Message en provenance des Pays-Bas (avec qui nous avons tenu une réunion)
Après contact avec un cabinet de médecine générale, en collaboration avec le ministère néerlandais de la Santé, du Bien-être et des Sports, ainsi qu’avec l’intervieweuse Sophie-Anne Orland, qui a rencontré notre équipe le mois dernier lors du dialogue européen avec des personnes en situation de handicap, la carte EDC peut servir de moyen d’identification pour obtenir des soins adaptés.
Les personnes présentant une déficience intellectuelle légère (DIL) utilisent souvent les services de médecine générale. Pourtant, dans environ 80 % des cas, une DIL n’est pas immédiatement reconnue dans les cabinets médicaux, bien que des signaux soient présents, si l’on sait à quoi prêter attention.
Les médecins généralistes indiquent que la détection précoce et un accompagnement adapté sont essentiels pour traiter les problèmes à temps. C’est pourquoi le Centre national de connaissances DIL / VOBC a développé, avec le soutien de l’Agenda pour l’avenir des soins et de l’accompagnement, des outils pratiques. Ceux-ci aident les médecins et les assistants médicaux à mieux adapter les soins et la communication aux personnes présentant une DIL.
Par exemple, il est conseillé d’utiliser un langage simple et concret, de prendre le temps d’expliquer pourquoi certaines questions sont posées, de fixer des rendez-vous à des heures claires comme 13h00 plutôt que 13h10, et de répéter et vérifier les informations importantes.
En accordant davantage d’attention à la DIL, il devient plus facile de fournir des soins et un accompagnement adaptés. Cela peut également réduire la pression sur les cabinets médicaux, car les problèmes sont identifiés et traités plus tôt. Ainsi, nous travaillons ensemble à des soins accessibles et durables, afin que chacun puisse participer à la société.
Curieux de découvrir d’autres exemples pratiques ?
Regardez les vidéos de la série.
Téléchargez les outils pour la DIL en médecine générale via le Centre national de connaissances DIL / VOBC.
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Message from the Netherlands (with whom we held a meeting)
After contacting a general practice, in collaboration with the Dutch Ministry of Health, Welfare and Sport and interviewer Sophie-Anne Orland, who met our team last month during the European dialogue with persons with disabilities, the EDC card can serve as a form of identification to obtain adapted care.
People with mild intellectual disabilities (MID) often use general practitioner services. However, in an estimated 80% of cases, MID is not immediately recognized in general practice, even though there are signals—if you know what to look for.
General practitioners indicate that early recognition and appropriate support are important to address problems in time. That is why the National Knowledge Centre MID / VOBC, with funding from the Future Agenda for Care and Support, developed practical tools. These help GPs and practice assistants better tailor care and communication to people with MID.
For example, using simple and concrete language, taking time to explain why you are asking something, scheduling appointments at clear times such as 13:00 instead of 13:10, and repeating and checking important information.
By paying more attention to MID, appropriate care and support become more achievable. It can also reduce pressure on general practices, as problems are recognized and addressed earlier. In this way, we work together towards accessible and sustainable healthcare, so that everyone can participate.
Curious about more practical examples?
Watch the videos in the series.
Download the MID tools for general practice via the National Knowledge Centre MID / VOBC.
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Nachricht aus den Niederlanden (mit denen wir ein Treffen abgehalten haben)
Nach Kontakt mit einer Hausarztpraxis, in Zusammenarbeit mit dem niederländischen Ministerium für Gesundheit, Wohlfahrt und Sport sowie der Interviewerin Sophie-Anne Orland, die unser Team im vergangenen Monat während des europäischen Dialogs mit Menschen mit Behinderungen getroffen hat, kann die EDC-Karte als Identifikationsmittel dienen, um angepasste Versorgung zu erhalten.
Menschen mit einer leichten geistigen Behinderung (LGB) nutzen häufig die hausärztliche Versorgung. Dennoch wird eine LGB in schätzungsweise 80 % der Fälle in der Hausarztpraxis nicht sofort erkannt, obwohl es Hinweise gibt – wenn man weiß, worauf man achten muss.
Hausärzte geben an, dass eine frühzeitige Erkennung und passende Unterstützung wichtig sind, um Probleme rechtzeitig anzugehen. Deshalb hat das Nationale Wissenszentrum LGB / VOBC mit Mitteln aus der Zukunftsagenda für Pflege und Unterstützung praktische Hilfsmittel entwickelt. Diese helfen Hausärzten und Praxispersonal, die Versorgung und Kommunikation besser auf Menschen mit LGB abzustimmen.
Dazu gehört beispielsweise die Verwendung einfacher und konkreter Sprache, sich Zeit zu nehmen, um zu erklären, warum etwas gefragt wird, Termine zu klaren Zeiten wie 13:00 statt 13:10 zu planen sowie wichtige Informationen zu wiederholen und zu überprüfen.
Durch mehr Aufmerksamkeit für LGB wird eine passende Versorgung und Unterstützung besser möglich. Außerdem kann dies den Druck auf Hausarztpraxen verringern, da Probleme früher erkannt und behandelt werden. So arbeiten wir gemeinsam an einer zugänglichen und zukunftssicheren Gesundheitsversorgung, damit alle teilhaben können.
Neugierig auf weitere Praxisbeispiele?
Sehen Sie sich die Videos der Serie an.
Laden Sie die Hilfsmittel für LGB in der Hausarztpraxis über das Nationale Wissenszentrum LGB / VOBC herunter.
Together Stronger
Pieter Paul Moens, Natascha Ummels Nata,
European Disability Forum, Hadja Lahbib, Nawal Farih , Katrin Langensiepen, Nahima Lanjri, Nathalie Muylle, Roberta Metsola, Rob Beenders, Caroline Gennez, FOD Sociale Zekerheid, SPF Sécurité sociale, Frank Vandenbroucke, Autism-Europe, European Union of the Deaf, Commission Européenne en Belgique / Europese Commissie in Belgie, Autisme Vlaanderen, Domus Medica - Actief voor huisarts en kringen, Zorgnet-Icuro, Julie Taton, Catherine Delcourt , Olivier Debus, Maurice Hayard, Inter, Vlaams expertisecentrum toegankelijkheid, E-nursing, platform voor online zorgcursussen, Iederin, Oogcafé Maastricht, Camperpunt
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