Massage Fachinstitut Harald Weidinger

Massage Fachinstitut Harald Weidinger Staatlich geprüfter Medizinischer Masseur
Heilmasseur • Gewerblicher Masseur
Elektrotherapeut • Laserschutzbeauftragter

Staatlich geprüfter Medizinischer Masseur
Heilmasseur • Gewerblicher Masseur
Elektrotherapeut • Laserschutzbeauftragter

Unser Praxisangebot:
Klassische Massage
Sportmassage
Fascientechnik
Lymphdrainage
Kinesiotaping
Bindegewebsmassage
Reflexzonenmassage am Fuß
Akupunktur-Meridianmassage
Tiefenmassage nach Marnitz
Triggerpunktbehandlung
Segmentzonenmassage
Moorpackungsanwendungen

Unsere Schwerpunkte:
Prävention – Rehabilitation
Schmerzreduktion
Verbesserung des Körperbewusstseins
Förderung und Erhaltung der Gesundheit
Physisches und psychisches Wohlbefinden

14/07/2022

CT and MRI Terminology for Herniated Disks.

👇👇👇

👉 Panel A shows a normal lumbar intervertebral disk.

👉 Panel B shows a bulging disk. The dashed line indicates the normal disk space. Annular tissue extends beyond the normal disk space.

👉 Panel C shows protrusion of a disk. The greatest measure of the displaced material is less than the measure of the base of the displaced material.

👉 Panel D shows extrusion of a herniated disk. The greatest measure of the displaced disk material is greater than the measure of the base of thedisplaced disk material.

👉 Panel E shows sequestration of a herniated disk. The displaced disk material has lost all connection with the disk of origin.

Adapted from Fardon et al.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24768732/

Picture: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMcp1512658

08/07/2022

JAMA Patient Page

What Is Osteoarthritis?

👀👀👇👇

Although OA has commonly been attributed to the “wear and tear” of aging, it is now understood as a complex disease involving breakdown of cartilage between bones, bone remodeling, and joint inflammation. Although OA can involve any joint in the body, the joints most frequently affected are the hips, knees, feet, and hands. Osteoarthritis is the most common type of arthritis and affects an estimated 32 million people in the US and more than 240 million people worldwide.

The main goal of OA treatment is to reduce symptoms and improve joint function. Important interventions include patient education about OA 💡 , weight loss ⚖, and physical therapy or a regular exercise program (including strengthening,🏋‍♂ cardiovascular🏃‍♂, yoga🧘‍♀ and/or tai chi) to help build muscle strength and reduce stress on joints.

The combination of dietary modifications 🍏 and exercise🏃‍♂🏋‍♂ can lead to substantial weight loss that results in decreased joint pain and disability and improved function.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35380583/

08/07/2022

De-Quervain-Tenosynovitis

https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2793654

👍 Die De-Quervain-Tenosynovitis, auch bekannt als Gamer-Daumen, ist gekennzeichnet durch Schmerzen und Schwellungen auf der dorsoradialen Seite des Handgelenks, die sich bei Bewegung des Daumens (insbesondere Beugung und Streckung) verschlimmern.

👉 Obwohl der genaue Mechanismus unbekannt ist, scheinen Verdickung und degenerative Veränderungen der Synovialscheide, die die ersten dorsalen Streckersehnen (Abductor pollicis longus und Extensor pollicis brevis) enthält, zur Irritation dieser Sehnen beizutragen. (S. Abb.)

👉Diese Veränderungen sind durch Fibrose gekennzeichnet und sind in der Regel nicht entzündlicher Natur. Septierungen innerhalb des Kompartiments und separate Kompartimente für die Extensor-pollicis-brevis-Sehne können ebenfalls zu den Symptomen beitragen. (https://www.jhandsurg.org/article/S0363-5023(04)00524-6/fulltext)

👫 Einer Studie aus dem Jahr 2004 zufolge sind etwa 0,5 % der Männer und 1,3 % der Frauen von De-Quervain-Tenosynovitis betroffen.(https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/art.20535)

🧕 Frauen (besonders in der Schwangerschaft) erhalten 2,6-mal häufiger diese Diagnose als Männer. Die höchste Inzidenz tritt zwischen dem 40. und 59. Lebensjahr auf. (https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0363502321002422)

✋ Eine höhere Prävalenz der De-Quverain-Tenosynovitis ist bei Menschen mit sich wiederholender, kraftvoller oder ergonomisch belastender manueller Arbeit beschrieben, wie z. B. Arbeit am Fließband, in der Fabrik oder in der Bekleidungsindustrie. (5.8% vs 1.8%; OR, 2.89; 95%CI, 1.40-5.97; P < .001). (https://journals.lww.com/plasreconsurg/Abstract/2013/12000/Systematic_Review_and_Meta_Analysis_on_the.19.aspx).

📲 Eine erhöhte Prävalenz der De-Quervain-Tenosynovitis wurde auch in jüngeren Populationen im Zusammenhang mit der Smartphone-Nutzung dokumentiert. Eine Querschnittsstudie an 491 Teilnehmern im Alter von 18 bis 25 Jahren ergab, dass 53 % positive Provokationstests für eine De-Quervain-Tenosynovitis aufwiesen, wobei diejenigen mit positiven Anzeichen im Median länger das Smartphone nutzten (8 Stunden vs. 5 Stunden; P < .01). (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33667881/)

📱Ein 2020 durchgeführter narrative Review von 8 Studien mit 9407 Teilnehmern, die Mobiltelefone nutzten, ergab, dass 51 % auffällige Provokationstests für eine De Quervain-Tenosynovitis aufwiesen. (https://www.worldscientific.com/doi/abs/10.1142/S2424835520300029)

🤕 Klassisch werden in dieser Hinsicht 2 Provokationstest beschrieben. (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30154628/).

Beim Finkelstein-Test wird das Handgelenk des Patienten auf eine Tischkante gelegt. Der Untersucher fordert den Patienten anschließend auf, das Handgelenk aktiv nach ulnar zu bewegen, bevor er den Daumen des Patienten ergreift und ihn passiv in die Handfläche flektiert.

Der Eichhoff-Test wird durchgeführt, indem der Patient aufgefordert wird, seinen Daumen in die Hand zu legen und mit den anderen Fingern fest zu umklammern. Die Hand wird dann vom Untersucher passiv nach ulnar abduziert.

Eine Querschnittstudie an 36 Gesunden bescheinigt dem Finkelstein-Test eine geringere Falsch-Positiv-Rate (Spezifität von 100% vs. 89%), wobei die Sensitivität unklar bleibt. (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30154628/).

💉 Die nicht-operative Erstlinienbehandlung der De-Quervain-Tenosynovitis besteht aus der Gabe von nichtsteroidalen entzündungshemmenden Medikamenten, Daumenspica-Ruhigstellung (Schiene zur Ruhigstellung von Handgelenk und Daumen) und/oder Kortikosteroid-Injektionen. (https://journals.lww.com/jbjsreviews/Abstract/2021/09000/Management_of_de_Quervain_Tenosynovitis__A.9.aspx, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35762992/).

💉Bei Patienten mit wiederkehrenden Symptomen kann ein chirurgisches Release (offen oder endoskopisch) des ersten dorsalen Streckerkompartiments in Betracht gezogen werden. (https://online.boneandjoint.org.uk/doi/full/10.1302/0301-620X.95B7.31486)

06/07/2022

Overview of Pathophysiology, Diagnosis, and Treatment of Carpal Tunnel Syndrome 🤚 🤚

https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/2793654

👉 Carpal tunnel syndrome is characterized by numbness and tingling in the thumb and the index, middle, and radial ring fingers and by weakness of thumb opposition when severe.
‼ But note: Up to 70% of patients with CTS have symptoms outside the typical median nerve territory (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16325467/)

👉 It is more common in women and people who are obese, have diabetes, and work in occupations involving use of keyboards, computer mouse, heavy machinery, or vibrating manual tools.

👉 The Durkan physical examination maneuver, consisting of firm digital pressure across the carpal tunnel to reproduce symptoms, is 64% sensitive and 83% specific for carpal tunnel syndrome (https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0894113004000493).
👉 Phalen test: 68% sensitivity,73% specificity
👉 Tinel test: 50% sensitivity,77% specificity
(https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0894113004000493).
👉 People with suspected proximal compression or other compressive neuropathies should undergo electrodiagnostic testing, which is approximately more than 80% sensitive and 95% specific for carpal tunnel syndrome (https://www.mdpi.com/2077-0383/10/12/2691/htm).

✋ Splinting or steroid injection may temporarily relieve symptoms.
✋ Physiotherapeutic interventions are characterized by success after as little as 2 weeks of treatment as well as comparable success to surgery and 3 months of postoperative treatment. (i.e. neurodynamic mobilizations, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35286465/, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34862562/.
✂ Patients who do not respond to conservative therapies may undergo open or endoscopic carpal tunnel release for definitive treatment.

23/05/2022
13/05/2022
12/05/2022



Patientinnen und Patienten mit Schulterbeschwerden die wichtige biomechanische Funktion der Rotatorenmanschette zu erklären, ist sicher nicht einfach.

Eine aus unserer Sicht simple und verständliche Analogie ist die eines Balles (analog zum Humeruskopf) mit den 5 Fingern, die den Ball halten (Anteile der Rotatorenmanschette) und Bizeps brachii.

👇👇👇

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34012769/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25475598/

04/05/2022

Just published in JAMA 🔥

Diagnosis and Management of Lumbar Spinal Stenosis: A Review

👉 Importance

Lumbar spinal stenosis is a prevalent and disabling cause of low back and leg pain in older persons, affecting an estimated 103 million persons worldwide. Most are treated nonoperatively. Approximately 600 000 surgical procedures are performed in the US each year for lumbar spinal stenosis.

👉 Observations

The prevalence of the clinical syndrome of lumbar spinal stenosis in US adults is approximately 11% and increases with age. The diagnosis can generally be made based on a clinical history of back and lower extremity pain that is provoked by lumbar extension, relieved by lumbar flexion, and confirmed with cross-sectional imaging, such as computed tomography or magnetic resonance imaging (MRI).

Nonoperative treatment includes activity modification such as reducing periods of standing or walking, oral medications to diminish pain such as nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs), and physical therapy. In a series of patients with lumbar spinal stenosis followed up for up to 3 years without operative intervention, approximately one-third of patients reported improvement, approximately 50% reported no change in symptoms, and approximately 10% to 20% of patients reported that their back pain, leg pain, and walking were worse.

Long-term benefits of epidural steroid injections for lumbar spinal stenosis have not been demonstrated. Surgery appears effective in carefully selected patients with back, buttock, and lower extremity pain who do not improve with conservative management.

For example, in a randomized trial of 94 participants with symptomatic and radiographic degenerative lumbar spinal stenosis, decompressive laminectomy improved symptoms more than nonoperative therapy (difference, 7.8 points; 95% CI, 0.8-14.9; minimum clinically important difference, 10-12.8 ) on the Oswestry Disability Index (score range, 0-100). Among persons with lumbar spinal stenosis and concomitant spondylolisthesis, lumbar fusion increased symptom resolution in 1 trial (difference, 5.7 points; 95% CI, 0.1 to 11.3) on the 36-Item Short Form Health Survey physical dimension score (range, 0-100), but 2 other trials showed either no important differences between the 2 therapies or noninferiority of lumbar decompression alone compared with lumbar decompression plus spinal fusion (MCID, 2-4.9 points). In a noninferiority trial, 71.4% treated with lumbar decompression alone vs 72.9% of those receiving decompression plus fusion achieved a 30% or more reduction in Oswestry Disability Index score, consistent with the prespecified noninferiority hypothesis. Fusion is associated with greater risk of complications such as blood loss, infection, longer hospital stays, and higher costs. Thus, the precise indications for concomitant lumbar fusion in persons with lumbar spinal stenosis and spondylolisthesis remain unclear.

👉 Conclusions and Relevance

Lumbar spinal stenosis affects approximately 103 million people worldwide and 11% of older adults in the US. First-line therapy is activity modification, analgesia, and physical therapy. Long-term benefits from epidural steroid injections have not been established. Selected patients with continued pain and activity limitation may be candidates for decompressive surgery.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35503342/

01/05/2022

Ein Erysipel (Wundrose, Rotlauf) ist eine örtlich begrenzte Entzündung der Haut durch Bakterien. Mehr zum Thema, lesen Sie hier!

01/05/2022

Cervical and lumbar facet joint pain referral patterns

👇👇👇

a | Distributions of pain referred from the cervical facet joints. b | Distributions of pain referred from the lumbar facet joints. This is a composite map of lumbar facet joint pain referral locations from multiple studies. (s. slide) The lumbar and low lumbar/gluteal regions are the most common locations of pain. Although not depicted here, referral of pain distal to the knee can also occur, but is relatively rare.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23147891/

23/04/2022

Ein Lymphödem ist eine durch gestaute Lymphflüssigkeit bedingte Schwellung unter der Haut. Lesen Sie mehr zu Ursachen und Therapie!

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